20070430

tehke palun üks mitmekeelne foorum!

Minu mõttele reageerisid paar head inimest. Mõte arenes edasi ja blogist sai foorum. Aga kahjuks ei ole meil oskusi luua iseseisev foorum.

Selles foorumis peaks olema võimalus kirjutada ka vene tähtedega.

Ühesõnaga. Foorumi mõte oleks selles, et kõik asjalikumad postitused tõlgitakse mõlemasse keelde. Kes tahab pakkuda oma abi tõlkimisel, siis palun kirjutage Helenale - helena.segedin@gmail.com

Kel oleks aega ja pealehakkamist modereerida postitusi, siis palun kirjutage mulle - martkase@gmail.com

Aga. Et siis eelkõige oleks vaja inimest, kel oleks aega ja tahtmist luua ning hallata foorumi keskkonda. Näiteks võiks olla aadress www.uusdialoog.ee

Võib-olla selline foorum aitaks teha sammu lähemale mõistmisele.

Foorumi esimene postitus oleks järgmine. Tõlke eest aitäh Helenale ja Sergeile.

Mullide maailm

Viimasel ajal, ükskõik, mida ma teen, on mul tunne, et ma teen ikka ühte ja sama asja. Ükskõik kellega räägin, mida loen või mida kuulan. Ma üritan aru saada. Mõistmine on palju raskem tegevus, kui võib tunduda. Algul mõtlen, et mis see siis ära ei ole, natuke süvenen ja selge ta ongi…Tegelikult on kõik palju keerulisem, kui algul võib tunduda.

Ma olen 25-aastane eestlane ja ma olen koolis õppinud ajalugu Eesti Vabvariigi ajal. Mulle meeldis ajalugu õppida. Mul puuduvad otsesed sidemed Teise Maailmasõjaga. Aga ma mäletan, et alguses tulid venelased, siis sakslased ja siis otsustavalt uuesti venelased. Eestlased sõdisid nii sakslaste kui venelaste poolel ja mõlema vastu. Kõik oli väga segamini. Peale Teist Maailmasõda oli Nõukogude Liidu võim Eestis 45 aastat. Ma olin üheksa aastane, kui Eesti taasiseseisvus. See on mu senise elu üks emotsionaalsemaid mälestusi.

Mul on alati jäänud tunne, et kõik Eesti elanikud saavad ajaloost umbes-täpselt samamoodi aru nagu mina.

Nüüd on see mu enesekeskne illusioon otsustavalt purustatud.

Ma ei tea täpselt, et kuidas on Eestis elavatele 25-aastastele venelastele õpetatud ajalugu. Aga ma kujutan ette, et Saksa okupatsioonile vaadatakse hoopis teise pilguga, kui 45 aastat Eestit okupeerinud Nõukogude Liidule. Nii eestlastel, venelastel kui ka kõigil teistel on raske eristada Teise Maailmasõja kontekstis Eestit ülejäänud Euroopas toimunust.

On lausa hämmastav, kui palju peavad Eesti poliitikud viimastel päevadel välismaa meediale selgitama Eesti ajalugu. Lausa fenomenaalne on see, kui erinev informatsioon tuleb Venemaalt. Ma ei ütle, mis on õige ja mis on vale. Aga ma olen kindel, et kõik Eestis elavad inimesed mõtlevad paljus sarnaselt.

Probleem on selles, et erinevad inimesed ei kuula üksteist. Erinevate rahvuste vahel ja isegi rahvuste sees puudub igasugune dialoog. Venelased on jagunenud omavahel õiendavateks gruppideks nagu ka eestlased. Igaühel on oma tõde.

See algatus on loodud selleks, et inimestel oleks võimalus oma mõtteid välja öelda ja õppida neid teistega jagama. Eesmärk on leida mõtteid, mis aitaksid Eesti Vabariigi kujundada ühtseks riigiks.


Мир пузырей

Чем бы я ни занимался в последнее время, меня не покидает чувство, что я всё время занимаюсь одним и тем же. С кем бы я ни говорил, что бы я ни читал, что бы я ни слушал. Я пытаюсь понять. Понять суть чего-либо — занятие намного более тяжёлое, чем может показаться. Сначала обычно кажется, что тут нет ничего такого, немного копнуть, и всё станет ясно... На самом деле всё намного сложнее, чем может показаться на первый взгляд.

Я эстонец, мне 25 лет, и в школе я проходил историю уже во время Эстонской Республики. Мне нравилось учить историю. Я не связан со Второй мировой войной напрямую. Но я помню, что в начале пришли русские, потом немцы, а потом вернулись русские. Эстонцы воевали как на стороне немцев, так и на стороне русских, как против этих, так и против тех. Всё было очень запутано. После окончания Второй мировой в Эстонии на протяжении 45 лет была власть Советского Союза. Мне было девять лет, когда Эстония вернула себе независимость. До сих пор это одно из самых ярких воспоминаний в моей жизни.

Меня раньше никогда не покидало чувство, что все жители Эстонии понимают историю более-менее так же, как и я.

Теперь эта эгоцентрическая иллюзия окончательно разбита.

Я не знаю точно, как преподавали историю 25-летним русским, живущим в Эстонии. Но я могу себе представить, что на немецкую оккупацию у них совсем иной взгляд, чем на Советский Союз, который на протяжении 45 лет оккупировал Эстонию. Эстонцам, русским, да и всем остальным трудно отделить происходившее в Эстонии от происходившего в остальной Европе во время Второй мировой войны.

Просто поразительно, сколько раз эстонским политикам за последние дни приходилось разъяснять иностранным СМИ историю Эстонии. Просто феноменально, насколько отличается информация, поступающая из России. Я не сужу, что верно, а что нет. Но я уверен, что все жители Эстонии во многом думают похожим образом.

Проблема в том, что люди не слушают друг друга. Между разными народами и даже внутри самих народов отсутствует какой-либо диалог. Русские разделились на сталкивающиеся между собой группировки, эстонцы тоже. У каждого своя правда.

Данная инициатива должна дать людям возможность высказывать свои мысли и учиться делиться ими с другими. Цель в том, чтобы найти идеи, которые помогли бы Эстонской Республике стать единым государством.

Comments:
foorumit teha ei oska, aga mõttes teiega!
 
Kassa kamaiitide blogis käid? Nende oma toimib suhteliselt isetekkeliselt nagu foorum. Ja algatus oli sinu omale sarnane, ehkki... vastandlik :) Ja venekeelset osa seal ei ole, ehkki oleks võinud olla.
Kamaiidid elavad siin: http://8mai.wordpress.com/
 
Minu mõtteid seoses välja käidud ideega – see tuleb üks parajalt pikk jutt, mis näitab ilmselt seda, et ideel on jumet, :).

*

8nda mai liikumist hindan ma kui iga teist kodanikualgatust. See ongi sõnavabaduse mõte, et inimesed saavad oma vaateid vabalt (kuid mõistlikult) väljendada, olgu nad siis paduvasakpoolsed, paduparempoolsed, keskerakondlikult savisaarlikud või pagan teab millised.

Aga see ei tähenda, et mulle 8nda mai algatus sisuliselt meeldiks. Ma ei nõustu maailmavaateliselt nende seisukohtadega või mõne nende liikme kurbliku nutulauluga a la "Eesti on nüüd politseiriik".

Selles plaanis peakski see planeeritav foorum olema kindlasti eelnevalt poliitiliselt määratlemata (välistades muidugi äärmusluse). Võib olla polegi seda oluline siinkohal rõhutada, kuid ma teen seda siiski.

*

Kuid nüüd teemast – viimaste päevade sündmused on ka mind pannud mõtlema eestlaste-venelaste teema peale. Kui osad analüütikud on Tallinnas jt linnades toimunut vaadanud üksi mustades toonides, siis mina näen siin ka positiivseid jooni.

See, et enamus marodööritsejaid ja laamendajaid olid venelased, ei olegi niivõrd oluline. Kergemeelseid, keda saab ära hullutada, on nii eestlaste kui venelaste seas.

Kuid kahjuks kohtasin ma neil päevil internetis, foorumite ja blogide vahet liikudes tihti väiteid a la "venelased Siberisse", "tiblad ahju" ja nii edasi ja edasi. Mul oli ausalt selliste üldistuste pärast häbi. Kohtas ka tüüpilisi madalalaubalisi üleskutseid "venelastele peksa anda". Kuid tänu taevale jäid eesti paremäärmuslased tänavale tulemata ning Eesti elanikud säilitasid suuremas osas kaine meele.

Oht oli muidugi olemas, et seaduse ja seadusetuse asemel hakkab konflikti piirijoon minema kahe rahvuse vahelt. See on aga absoluutselt kõige viimane asi, mida vaja.

*

Minu ja rahvusluse suhe on selline, et ma pean ennast heas, liberalistlikus mõttes rahvuslaseks ja multikulturalistiks. Mõistlik huvi ja austus eesti ajaloo, keele ja kultuuri suhtes ei välista mitte mingil tingimusel respekti kohalike venelaste (või mistahes teiste rahvuste) ja nende mõistlike vaadete vastu. Ma loodan ka, et viimastel aegadel Venemaa juhtkonna poolt siin ärgitatavaid pingeid ja provokatsioone ei pea normaalseks ükski mõistlik Eestis elav etniline venelane.

*

Foorumites ja eestlastekesksetes seltskondades on kõlanud kahjuks ka halvustusi vene keele pihta.

Kunagi algkooli aegadel sain valida, kas õppida b-keelena saksa või vene keelt. Mina valisin saksa keele, mäletamist mööda seetõttu, et mulle põhimõtteliselt ei meeldinud vene keel. Sest see seostus mingite halbade asjadega – Venemaa, kunagine NSVL, okupatsioon jne.

Kuid õnneks ei pea ma enam ammu asju niivõrd üksüheseks: lisaks ärahullutatud shovinistidele, kes praegu Moskva Eesti saatkonda ära lõhkuda lubavad, räägivad vene keelt ka paljud-paljud mõistlikud ning toredad inimesed. Ma olen lugenud (küll tõlkes) vene kirjandusklassikuid ja üks mu lemmikbändidest on omaaegne vene rokisuurus Kino. (Ning oskamata ise vene keelt näen ma kurja vaeva, leidmaks nende üliheade laulusõnade tõlkeid.)

Sestap tahaksin ma isegi hea meelega vene keelt osata, kuid selleks ei paista hetkel üldse aega või konkreetset õppimisvõimalust leiduvat. Naljaga pooleks, ühe uue sõna olen siiski neil päevil ära õppinud – фашист (ja selle erinevad vormid)...

*

Eesti integratsioonipoliitika on jäänud mulle kui eestlasele selles mõttes selgusetuks, et kuigi aeg-ajalt sellest protsessist meie meedias räägitakse, ei ole eriti kuulda kohalike venelaste arvamusi asjast. Internetis kolades sattusin näiteks 8 aasta taguse TÜ bakatöö "Venelaste integratsioon Eesti ühiskond" peale - [url=http://www.ut.ee/ABVKeskus/eesti/vie/venelaste_integratsioon.htm#2.%20EESTI%20INTEGRATSIOONIK%C4SITLUS]link kah[/url]. (Ma loen seda praegu, seal on huvitavaid andmeid, analüüsi jne.)

Mõneti tundub, et venelasi, kes on ära õppinud eesti keele ning sulandunud ühiskonda, võetakse absoluutselt iseenesestmõistetavalt, sest "nii ju peabki olema". Samas ei oma ma illusioone, et see sulandumine ka parima tahtmise juures alati lihtne oleks. Sestap oleks huvitav kuulda venelaste endi arvamusi, kriitikat, mõtteid kogu selle protsessi kohta.

*

Juku-Kalle Raidi sõnavõttudega ei nõustu ma küll alati, kuid tema aastataguses EPLi artiklis "Eestlased vajavad vene gümnaasiumi" (http://www.epl.ee/artikkel/322248) on mitu huvitavat mõtet. Praegu on õige aeg selle loole jälle mõelda. Ja nagu näha, Tartu linnavalitsus otsustas eelmise aasta lõpus, et Puškini gümnaasiumi ning Slaavi gümnaasiumi ühendamisel luuakse Tartu Vene Lütseum. Mis loodetavasti kujuneb sama mainekaks paigaks kui vastavad Tallinna koolid. Ja annab oma panuse rahulikku kooseksisteerimisse.
 
Ilus mõttearendus Kallelt. Aitäh.

8mai.wordpress.com aadressil olen paar korda käinud. Arvan, et seal on palju vahtu ja vähe mõtet. Aga kindlasti vajalik blogi.
 
Muide, pika jutu juures jäi mul üleüldse mainimata, et iseenesest oleksin ma sellise foorumi juures valmis moderaatoriks hakkama või muul moel aitama kui vaja!
 
Kui soovid aidata, siis kirjuta aadressil uusdialoog@gmail.com. Edasta oma kontaktid.

Ei tea, kas inimesed tulevad algatusega kaasa, eks näis.
 
Postita kommentaar



<< Home
eXTReMe Tracker

This page is powered by Blogger. Isn't yours?