20090810

Kuidas G-Generatsioon on alanud

Lugesin popajakirjaniku-tippblogija Jeff Jarvis'e bestsellerit "What Would Google Do?" Võib-olla ma olen naiivne ja netis alati mitte nii kodus, aga minu jaoks oli pea kogu see raamat inspireeriv (Osad kriitikud on öelnud, et ega selles raamatus midagi väga uut ei ole). Lõi õhu lahti ja tekitas mõtteid.

Ka esimene osa, kus mees kirjeldas pikalt kuidas Google on üles ehitatud. Teises osas räägib raamat googliajastu mõtlemisest. Täiesti suvalises järjekorras ja kaootiliselt tutvustan viite mõtet, mida hakkasin pikemalt edasi mõtlema Eesti kontekstis. Vägivaldselt panen tsitaate ja teemasid kokku.

* Middlemen are doomed
If you make your living telling people what they can't do because you control resources or relationships, if you work in a closed marketplace where information and choice are controlled and value is obscured, then your days are numbered. I'm talking to you, car salesmen, advertising agencies, goverment bureaucrats, insurance-office benefit-deniers, head hunters, travel agents (oh, sorry, they're already nearly extinct), and real-estate agents.
On hullult paradoksaalne, et Eestis on Interneti kasutajate protsent ülikõrge, aga ikkagi eksisteerib väikese turu piirides nõnda palju igasugu agentuure ja agente. See on mündi üks pool. Teine pool on see, et kõik läheb järjest lihtsamaks. Järjest funktsionaalsemaid netiaplikatsioone mõeldakse välja säästmaks inimeste raha ja aega. Näiteks selles blogipostituses olevad lingid võtavad üsna hästi kokku nn. "loovagentuuri" tööpõllu.

Ühesõnaga, tähtis on teha midagi, mis on sinu asi, mis lisab inimeste ellu juurde funktsionaalsust, mitte sai ei vahenda või paku midagi, mida mujalt saab niisama.

Ja mulle väga meeldib see, et sõbramehebisnes muutub järjest väiksemaks. "Tutvused" ning "vanad kontaktid" ei maksa varsti enam niipalju ning käsi-peseb-kätt mentaliteet kaob, sest informatsioon ning allikad pole enam salajased.

Kuid teises mõttes on sõbramehebisnes jälle järjest olulisem, et sinu head kliendid, sõbrad, publik soovitab sind teistele ning nad soovitavad sind nii avalikult kui eravestlustes.
Your customers are your ad agency.

* He is his own ad. Decide what business you're in

Isiklik bränd Internetis on vähemalt sama oluline kui su CV. Kui sa ei ole korralikult positsioneerinud iseennast ning oma tegevust, siis võimalik, et sind keegi varsti ei leia enam üles.
But still, I hear, hasn't life become too public? What has become of privacy? "Nothing you do ever goes away and nothing you do ever escapes notice," Vin Cerf, one of the fathers of the internet and most recently a Google executive, told an audience in Seattle. Then he added - please note, with irony - "There isn't any privacy, get over it." He's right. I say privacy is one of the most overused fear words of the age. Privacy is not the issue. Control is. We need control of our personal information, whether it is made public and to whom, and how it is used. That is our right, at least for mattes outside the public sphere.
Isikliku brändi puudus on kõige paremini tuntav Eesti poliitikas, selle pealt võitis Tarand eurovalimised ning poliitika enam sellest kriisist välja ei tule ilma, et poliitikud saavad isiklikeks ning parteide süsteem muutub. Mind ei huvita, et Keskerakond ning Reformierakond teevad koos valitsust, et IRL ei oleks võimu juures, minu jaoks on nad pea kõik lihtsalt muutumaks "parteiks". Inimesi pole. Aga sama käib ka põhimõtteliselt laias laastus Eestis tegutsevate firmade ja asutuste kohta. Tihti tundub, et neis nagu ei töötakski inimesed.

* (Kõrg)haridussüsteem on mõttetu, kuid noored tungivad peale

Enamus Eesti ülikoolide erialade enamus ained on totaalselt eluks ja tööks kasutud. Raamatutest saab mõtteid, praktilistest tegudest saab ettevõtlikust ja kogemust.
The idea of a once-in-a-lifetime, one-size-fits-many certification of education - the diploma - looks more absurd as knowledge and needs change. Are there better measures of knowledge and thinking than a degree? Why should education stop at age 21?
/.../
Bill Gates, Mark Zuckerberg, and the Google boys dropped out of school at various stages to start their corporate giants. Should we be forcing young people to go through 18, 16, or even 12 years of school - trying to get them all to think the same way - before they make things?
/.../
This is 15- to 20-year-old kids building and launching authentic web services that fill a real need in the market.
Tasub minna kutsekooli oskusi õppima, vanakooli erialadelt kõrgelt palka ja vägevat elu loota ei tasu. Inspiratsiooniks võib vaadata seda faktivideot.

* Free is a bussiness model

See, et Facebook, Twitter, YouTube jms. hetkel raha sisse ei too, see probleem paistab eelkõige olevat sel teemal kirjutatavate ajakirjanike ja blogijate südameasi. Nähtavasti töötavad suured sotsiaalsed portaalid palju pikemaajaliste eesmärkide nimel ning raha olemasolu või mitte olemasolu mõnes päevas võib olla väga suhteline mõiste. Kõik võib maksta ühel päeval palju rohkem, kui me oskame arvata. Samuti võib see kõik maksta mitte midagi. Raha tuleb, kui sa lood piisavalt lisaväärtust.
"We worry a lot about whether on not we have users." That is because on the web, "money follows consumers."
/.../
The winner will be the one that figures out how to bring elegant organization to the disorganized social network that the internet already is. We are waiting for the Google of people.
* Internet on protsess

Miski ei ole valmis. Sa ei saa inimestele müüa oma lõpetatud mõtteid või ideid või tooteid, inimesed tahavad kaasa rääkida. Isegi Apple ei saa enam nii hakkama ning avab enda tooteid teiste firmade aplikatsioonidele järjest rohkem. Kõik, mis inimene teeb, nõuab suuremat võimalust interpreteerimiseks kui lõpetatud raamat või valmis toode või vankumatu maailmavaade. Ja ära valeta, netis jääd sa vahele.
Today, on the internet, the process has become the product.
/.../
The post-media generation raised on honesty and directness expects truth and bluntness from others.
/.../
The internet has changed the speed, the rhythm, and the process of business and next will do the same to goverment.
/.../
The idea for a new product may spring from the mind of an individual, but only a collective effort can carry that idea through prototyping and launch.
/.../
Give ideas credit, not credit for ideas.
/.../
Innovation happens in spite of the structure of organizations.
/.../
Design is about more than aesthetics. Design is an ethic. Design is the path by which you interact with your public. Magazines, clothes, and cars aren't the only things that are designed. Companies are designed. Services are designed. Rules are designed. The simpler and clearer the design, the better. To be simple is to be direct. To be direct is to be honest. To be honest is to be human. To be human is to be in a conversation. To be in a conversation is to collaborate. To collaborate is to hand over control. And we are back to where we started, to Jarvis' First Law: Give the people control and we will use it. Don't and you will lose us. Simple.
/.../
Creativity inspires creativity and the internet enables us to turn that into a conversation. It's about relationships.
Ja ma ei saa jätta tsiteerimata raamatu paari viimast lõiku:
Internet triumphalists, including me, argue that the internet opens up creativity past one-size-fits-all, mass measurements and priestly definitions of quality alt lets us not only find what we like bus also find people who like what we do. The internet kills the mass, once and for all. With that comes death of mass economics and mass media. I don't lament their passing.
/.../
When we talk about the Google age we are talking about a new society. The rules explored in this book - Google's rules - are the rules of that society, built on connections, links, transparency, openness, publicness, listening, trust, wisdom, generosity, efficency, markets, niches, platforms, networks, speed, and abundance. This new generation and its new worldview will change how we see and interact with the world and how business, goverment, and institutions interact with us. It is only just beginning. I wish I knew how that change will turn out. But I'm thrilled to be here today with you to witness its birth.

Comments:
Loen hetkel just sama raamatut, ning tõsi, ka minu jaoks on seal üsna palju inspireerivat ja oma väärtusi ringimuutvaid teemasid. Väärt teos!
 
"Middlemen are doomed"

Pidin just sel teemal hiljuti yhe kirjatyki valmis tegema. Suuremalt jaolt olen nous - see saatus tabab vahendajaid kes ei oska anda margatavat lisavaartust. Samas ega ettevotjad rumalad ei ole - kui vahendusteenusest ei tuleks kasu, siis keegi seda ei kasutaks :)
 
Lugesin kah selle raamatu lõpuks läbi. Jättis natuke nõrgema mulje, kui olin oodanud. Osaliselt kindlasti seetõttu, et olen lugenud Cluetrain Manifestot, millele see raamat tihti viitas, ja suur osa oli lihtsalt Cluetraini laiendus/kommentaar. Vt Cluetrain.com, mul on see riiulis olemas, või saab ka onlines lugeda.
 
Postita kommentaar



<< Home
eXTReMe Tracker

This page is powered by Blogger. Isn't yours?